Wednesday, June 15, 2011

Isabella adalah...

Bismillahirrahmanirrahim~


Cantikkan perempuan ni~

Ini entri pertama saya mengenai ulasan buku yang telah saya baca. Buku pertama yang terpilih untuk entri ini adalah sebuah novel bertajuk Isabella yang ditulis oleh Maulana Muhammad Saeed Dehlvi. Asal buku ini ditulis adalah dalam bahasa Urdu, dan telah diterjemah ke pelbagai bahasa. Buku ini sebenarnya dah lama, tetapi baru-baru ini diterbitkan semula oleh Pelima Media, syarikat yang saya bekerja sambilan semasa Pesta Buku yang lalu.

Novel ini mengisahkan mengenai Isabella, seorang anak Ketua Paderi di Cordova, Sepanyol. Seorang gadis yang cantik, menawan, bijak serta petah berkata-kata dan sangat mendalami ilmu agamanya, Kristian. Beliau merupakan anak kesayangan bapanya, dan murid kebanggaan gurunya disebabkan kecerdasannya membaca dan mendalami kitab-kitab agamanya.

Suatu hari, semasa sedang bermain dengan rakan-rakannya di sebuah Taman, mereka terdengar perbualan dua orang lelaki Muslim. Salah seorangnya adalah Umar Lahmi. Mereka sedang berbincang mengenai kebenaran Islam dan kepalsuan yang diada-adakan dalam Kristian. Isabella yang sangat meyakini dengan kebenaran agama Kristian merasa tidak berpuas hati. Lalu, dialog antara Umar Lahmi dan paderi-paderi unggul diatur.

Dialog demi dialog, Isabella akhirnya semakin meyakini Islam dan akhirnya bertekad meninggalkan Kristian. Isabella dimaki dan dibuang keluarganya sendiri. Bapanya juga mengarahkan penyeksaan ke atas Isabella sebagai hukuman murtad. Sehingga ke akhir hayatnya, Isabella tetap teguh dengan Islam, bahkan menjadi pendakwah dan dirujuk oleh ramai muslim.

Novel ini sarat dengan fakta-fakta membahaskan kitab Al-Quran dan Bible dan sangan menarik untuk dibaca. Secara tak langsung, menambahkan ilmu di dada. InsyaAllah~

No comments:

Post a Comment