Thursday, May 5, 2011

Saya, PBAKL '11 & Ibrah

Bismillahirrahmanirrahim

Setelah beberapa hari Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2011 melabuhkan tirai, baru saya buat entri ini. Hehe... Sebenarnya saya tangguhkan coretan ekspresi saya mengenai pengalaman di PBAKL '11 ni kerana mahu fokus menyiapkan proposal penyelidikan yang perlu dibentangkan pada 9 Mei ini. Tetapi oleh sebab saya dah terlalu pening memikirkan proposal, saya fikir elok juga saya rehatkan otak saya sekejap. Heeee =D

Alhamdulillah, tahun ini masih diberi kesempatan oleh Allah untuk mengunjungi acara yang sangat mengujakan saya. Sejak tahun 2005 (saya baru tamat SPM ketika itu) sehingga sekarang, rasanya mungkin cuma sekali atau dua kali sahaja saya terlepas peluang untuk pergi. Dan kebiasaannya saya akan pergi untuk sekurang-kurangnya dua kali. Sekali untuk survey, sekali untuk memborong. Hehe... Selain itu, waktu ini biasanya saya merancang mini reunion dengan teman-teman SMKA Kuala Selangor.

Tetapi yang paling menarik pada PBAKL pada tahun ini adalah kerana saya bukan setakat pergi 2 kali, tetapi 6 kali! Haha~ Memang teruja habis ni. Kali ini, saya pergi bukan semata-mata sebagai pengunjung dan pemborong buku, tetapi saya juga berpeluang menimba pengalaman menjadi petugas sambilan menjaga booth Pelima Media Sdn Bhd selama 5 daripada 10 hari. Walaupun cuma 5 hari, tapi cukup banyak pengalaman yang diperoleh serta ibrah yang boleh saya ambil.

Antara yang menarik adalah saya dapat ramai kenalan baru khususnya daripada kalangan staf dan petugas Pelima Media sendiri. Daripada Encik Rashidi sekeluarga, Kak Ina, Kak Nadiah dan suaminya Abang Juan, Haziq dan Farihah Rashidi yang baru tamat SPM, Kak Syuhada, Kak Wani, Fatimah Rashidi, Sahlan, Iqbal dan Muaz. Semuanya baik-baik belaka. Rasanya sangat bertuah dapat berkenalan dan bekerja dengan mereka. Tak banyak, sedikit dapat juga saya fahami sesuatu mengenai perniagaan dan penerbitan buku. Perkenalan dengan mereka, khususnya Kak Ina dan Kak Nadiah menguatkan lagi cita-cita saya untuk mempunyai sebuah kedai buku satu hari nanti. Ya, sebelum ini memang saya pernah bercita-cita untuk mengedar dan menjual buku. Kalau dapat jadi penerbit, itu lebih lagi terbaik! =D

Antara acara dan aktiviti anjuran Pelima Media semasa di PBAKL '11 yang lalu adalah pelancaran buku Dr. Afifi Al-Akiti, Raja Mukhlis dan Ustaz Fauwaz Fadzil Noor yang kemudian diikuti dengan Gig Selawat oleh kumpulan Al-Mawlid. Mereka akan berselawat dan berqasidah, bermula di pentas utama, kemudian diteruskan di booth Pelima Media selama lebih kurang 1-2 jam. Siapa Al-Mawlid? Anggota Al-Mawlid terdiri daripada bekas anggota kumpulan Ruffedge dan V.E seperti Amer Munawer, Lah, Zaf, Azan dan Pot. Melihat mereka secara dekat, ada ibrah yang saya dapat. Wajah mereka sungguh bersih dan bercahaya, biasan hidayah Allah. Terdetik di hati saya, siapa kita untuk menilai seseorang individu yang mungkin hari ini dia lalai, tetapi Allah mungkin memilihnya esok lusa untuk diberikan hidayah lalu menjadi hamba bertaqwa. Sungguh tak layak untuk kita nilaikan seseorang berdasarkan masa lalunya sedang Allah lebih mengetahui hatinya. Cemburu saya melihat wajah mereka. Apakah saya masih dalam rahmat Allah atau bagaimana? Allah, tetapkanlah aku agar sentiasa dalam rahmatMu~

*Panjang pula entri ni, rasanya banyak lagi nak diekspresikan. Hihi... Saya mahu sambung menyiapkan slide pembentangan proposal saya dahulu, ya!

*Tiada sambungan, harap maklum. Hehe~ =P

No comments:

Post a Comment